Rättvist eller?

Läste DN idag, om hur försäkringskassan ska skärpa till reglerna för personlig assistans. De har bestämt att de som klarar föra egen mat till munnen inte behöver personlig assistans, istället kommer de få "person service med boende stöd" vilket betyder att det kan komma olika människor dit för att hjälpa till med det nödvändiga. Jag jobbar själv som personlig assistent och min erfarenhet (om än mindre än ett år) är att brukaren ( den som behöver assistans) ofta behöver personer omkring sig som de känner igen. För att det ska fungera över huvud taget med skötsel av hemmet, mm behövs personer som är där dagligen annars kan det ju gå helt galet. Det är också viktigt att komma ihåg att dessa personer ofta  behöver kontakt, att jobba som personlig assistent betyder man ofta blir anställd pga av personkemin, det måste funka! Jag tycker deras beslut låter skrämmande inte ska vi väl dra in pengar på en sak som denna, jag har svårt att tro att det finns många brukare som egentligen skulle klara sig själv, isåfall skulle de nog inte ha assistans överhuvudtaget! Och om detta sker, tänk på alla jobb som försvinner nej ush jag blir riktigt upprörd!

Läs artikeln på dn.se (stockholm)




Kommentarer
Postat av: Bara Barah

Det var det mest sinnessjuka! Man undrar ju hur mycket erfarenhet dom som bestämmer såna grejer har.



Vill gärna vara lite kretiv ihop. Nästa vecka kan jag kvällstid. hörs om det.... kramisar Sarah

2009-02-05 @ 15:20:05
URL: http://barabarah.blogspot.com
Postat av: SYSTER

http://sarawik.blogg.se/testblogg/



Kolla den sidan!! jag tycker det va ganska coolt! mycket färger ;D om du vill ha den så får du den designen =)

2009-02-07 @ 19:26:50
URL: http://sarawik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0